skip to Main Content
directeur.margrietschool@spoutrecht.nl 030-2441550

Ons fruitbeleid

In Nederland hebben veel kinderen overgewicht. Overgewicht geeft bij kinderen meer kans op gezondheidsproblemen. We lezen dit steeds vaker in de kranten. Op school merken we ook dat kinderen die niet ontbijten, zich minder goed kunnen concentreren.
Als school willen we hier wat in veranderen, want de Prinses Margrietschool vindt de gezondheid van uw kind en een goed leerklimaat erg belangrijk.

Wij werken nu voor het derde jaar met het fruitbeleid en hopen hiermee te bereiken dat de kinderen van de Prinses Margrietschool een beetje gezonder worden en dat ze goed kunnen groeien, spelen, sporten en vooral ook leren. Wij vinden dat de school een goed voorbeeld moet geven aan kinderen.

Regels voor gezonde voeding op de Prinses Margrietschool

1. Het 10 uurtje

Fruit om 10 uur!

In de ochtendpauze eten deze kinderen uitsluitend fruit.
Sommige kinderen hebben er veel moeite mee om dagelijks fruit te eten. Dit kan op deze manier dan ook vergemakkelijkt worden. Omdat ieder kind dan fruit eet, stimuleert het elkaar ook. Zo heeft ieder kind dagelijks tenminste 1 fruitmoment.

Fruit is gezond en geeft voldoende energie voor een tussendoortje. Een goed ontbijt is wel belangrijk. Het ontbijt is een belangrijke maaltijd die niet gemist kan worden. Het is nodig om de stofwisseling op gang te brengen en om energie op te doen. Kinderen die niet ontbijten kunnen zich minder goed concentreren op school en zijn vaker te dik.

Wij gaan er vanuit dat alle kinderen thuis hun ontbijt eten en niet op school. De leerkracht heeft zijn/haar tijd nodig om les te geven. Om 10 uur wordt een tussendoortje en niet een maaltijd gegeten. Het ontbijt uitstellen tot de ochtendpauze is niet gezond omdat het lichaam dan te lang zonder brandstof is geweest. Als een kind niet ontbijt, krijgt het later toch trek en wordt er vaak meer gesnoept. Daardoor eet het kind bij de lunch niet goed. Dit herhaalt zich dan vaak bij het avondeten.

Voor kinderen die ’s ochtends weinig trek hebben zijn er alternatieven voor het ontbijt, bijvoorbeeld: brinta, volkoren beschuit, volkoren crackers of cornflakes.

2. Drinken

Bij de ochtendpauze en in de lunchpauze kan één pakje of beker drinken worden meegegeven. Wie nog meer dorst heeft, drinkt water. Energiedrankjes (A-drink, Extran e.d.) en priklimonade zijn niet toegestaan.

3. Traktaties

Snoepen mag best, maar met mate. Daarom vragen wij u bij de verjaardag van uw kind een ‘goede’ traktatie mee te geven. Wij hanteren de richtlijnen van het voedingscentrum. Dat houdt in:
niet te vet
niet te veel
niet te (veel) zoet

Het belangrijkst vinden wij dat een traktatie klein moet zijn, het is een extraatje en moet niet de eetlust bederven! Eén lekkernij is meer dan genoeg!

Wilt u weten of een bepaalde traktatie toegestaan is? Dit kunt u altijd informeren bij de leerkracht van uw kind!

Back To Top